Vi skriver om det, der får dit brand til at nå nye højder

Det lyder let og ligetil. Og det er det ikke. Her får du et indblik i vores verden. Vi vil gøre vores for, at du får en bedre forståelse for webudvikling, webdesign, sociale medier, content marketing og andre værdiskabende digitale værktøjer. 

Blogindlæg

Opskriften på en pressemeddelelse, der giver omtale

Når du skriver pressemeddelelser, skal du hverken rode dig ud i lange salgstaler, tekniske forklaringer eller personlige holdninger.

Hvad vil du gerne fortælle?

Hele ideen med en pressemeddelelse er at skabe omtale, der generer kendskab, løfter dit brand og måske endda medfører positive tal på bundlinjen. Hvad der herudover er fælles for stort set alle pressemeddelelser er, at de stort set altid er skrevet ud fra et egennytte-maksimerende motiv. Pressemeddelelsen har til hensigt at styrke fortællingen om netop din virksomhed, og det ved journalisterne udemærket godt.

Selvom journalisterne som følge af den teknologiske udvikling og et øget krav til hurtighed er blevet mere tilbøjelig til at tage imod informationssubsidier, så betragter store dele af journaliststanden til stadighed sig selv som offentlighedens kritiske vagthund. Du skal altså ikke tro, at de tager imod hvad som helst.

Derfor skal du først og fremmest gøre dig klart, hvad du vil opnå med den pressemeddelelse, du skal til at i gang med at skrive.

Fortæl én nyhed – og kun én nyhed

Du synes sikkert, at der er et hav af spændende historier, man kunne fortælle om din virksomhed. Det er der sikkert også, men du er nødt til at fokusere på én. Du skal altså finde frem til ét overordnet budskab, og det er i det budskab pressemeddelelsen skal tage sit afsæt. Det er det, en traditionel journalist vil kalde for vinkling.

Kernen i dit unikke budskab skal omhandle noget nyt og aktuelt. Det kan eksempelvis være nye ansigter i virksomheden, nye spændende tal, nye kommende arrangementer eller nye lækre produkter. Uanset hvad, så må det meget gerne bakkes op af en ny tendens inden for det givne område. Tendenser er vigtige, for det er tendenser journalister arbejder ud fra. Når noget er aktuelt eller en tendens, så er journalisterne mere tilbøjelige til at spidse ørerne.

Læs vores pressemeddelelse omkring Kesi og BLS Hafnia’s nye kollektion på Soundvenues hjemmeside.

Hvorfor vil du gerne fortælle netop dét?

Du er ansat som journalist på Berlingske Business, du er netop mødt ind på redaktionen, og du åbner din mailindbakke. Mails fra håbefulde virksomheder blæser dig bagover stolen, men du skal i gang med at læse dem igennem – for det gør du hver morgen i alle ugens dage. Du er tidspresset, og du kan umuligt nå at læse dem alle. Hvad leder du efter?

Du leder selvfølgelig efter den pressemeddelelse, der giver dig mulighed for hurtigt at skabe et overblik, så du kan sortere de relevante informationer og forvandle pressemeddelelse til artikel. Du skal altså både i emnelinje, mail og vedhæftet indhold sørge for at bevise, at emnet er interessant, relevant og vigtigt. Her kan det være en rigtig god idé at dykke ned i den journalistiske værktøjskasse. På den flotteste hylde i kassen gemmer nyhedskriterierne sig, og dem sværger journalisterne til, og de kan derfor bruges som en tjekliste for ’bevisførelse’ i pressemeddelelser. Kriterierne forkortes ofte VISA+K, og de står for:

  • Væsentlighed: Er historien relevant for en tilstrækkelig stor målgruppe?
  • Identifikation: Er der cases (personer eller virksomheder) som målgruppen kan spejle sig i?
  • Sensation: Er historien overraskende og spændende – en rigtig nyhed?
  • Aktualitet: Taler historien ind i et emne – eller en konkret begivenhed – der er oppe i tiden?
  • Konflikt: Er der modsætninger på spil? Kan dit produkt f.eks. være med til at løse et problem?