Manglen på krydderi på chips fik Rasmus til at ændre karrierespor

30.6.2022
Anja Schack

Generation Snack er navnet på det spritnye chipsbrand, der er dedikeret til den nyeste generation af snackere; ‘generation Z’, født i midt 90’erne og frem - og så er de den største og mest indflydelsesrige forbrugergruppe, når det kommer til snacks.

Hvis du elsker chips, lige så meget som vi gør, så er Generation Snack lige noget for dig. De nye premium, kettle cooked chips er sprøde, tykke, og så er der fuld smæk på smagen. De har nemlig gjort alt for at krydre dine chips, så meget som overhovedet muligt, så du ikke længere behøver at irritere dig over mængden (eller mangel på samme) af krydderi på dine chips.

Faktisk er smagen hele essensen af din Generation Snack-oplevelse. Dét og så de funktionelle og genanvendelige æsker, der også fungerer som serveringsbakke til dine chips, så du ikke behøver at spise fra en pose, når du deler med dine venner.

Generation Snack bliver til

Bag Generation Snack står 32-årige Rasmus Severinsen, der altid har haft en stor iværksætterlyst gemt i sig. Efter at have færdiggjort sin uddannelse, startede han et tech-startup, som dog måtte lægges på hylden igen efter 3 lærerige år.

“Jeg føler jeg fik 6 års erfaring på 3 år og fandt ud af, at der var ting, jeg manglede i værktøjskassen," siger Rasmus, der efterfølgende søgte mere erfaring og arbejdede et par år i konsulentbranchen med speciale i Software Robotics.

Er der ikke lidt langt fra tech-startup til chips, tænker du nok? Svaret er jo. Jamen hvordan kommer man så lige på at ville lave den perfekt krydrede chips? 

Jo, nu skal du høre. For det første havde Rasmus lige sagt sit job op som konsulent, bestilt en one-way-ticket til Brasilien - et eventyr, der hurtigt sluttede pga. corona, der sendte Rasmus direkte tilbage til Danmark. For det andet; når man er i den øvre kvartil af folk, der godt kan lide at spise chips, så spiser man altså også mange af dem, og så er det faktisk umuligt ikke at bemærke, at de fleste chips mangler smag.

 “Jeg har altid været meget eksperimenterende, når det kommer til drikke- og fødevarer, og når der kommer noget nyt, jeg endnu ikke har prøvet, så køber jeg det for at teste, om det er sindssygt - og hvis ikke, så er det ikke sikkert, jeg køber det igen,” fortæller Rasmus, der oplever, at det især er chips, der simpelthen ikke smager af nok.

Han begyndte derfor at undersøge, om dette var et universelt problem og fandt hurtigt ud af, at der faktisk var et problem at fikse. Det var ikke kun ham selv, der savnede smag på sine chips. Særligt Gen-Z manglede desperat et chips-brand, der passer til dem.

Hvordan kom du fra tanke til handling?

“Jeg tænkte, at chips er et ret simpelt produkt: En kartoffel i skiver, der er stegt i noget olie og så med noget krydderi på. Det kan da ikke være så svært, det må være nemt nok” siger Rasmus og understreger: “Og dét er det ikke”. 

Der har været utallige fejlslagne og udtrukne samtaler og flere måneders søgen efter chipsproducenter, der kunne producere premium, kettle cooked chips, samt måneders udvikling af de perfekte krydderier. Til sidst fandt Rasmus endelig en produktionspartner på tværs af broen i Sverige, som var med på idéen og i virkeligheden det perfekte match.

“Så var dén proces ligesom i gang, og så har jeg jo også min emballage, som jeg har brugt over et halvt år på at få til at spille,” fortæller Rasmus, der, i samarbejde med Peter Odefey fra Packwise, er nået frem til et ret unikt og anderledes emballagedesign. 

“Peter fra Packwise har været på fra dag ét og bistået de ting, jeg drømte om," fortæller Rasmus, hvis drøm helt fra starten var at lave en æske-emballage, der ikke kun beskytter chipsene, men ligeledes fungerer som serveringsbakke og samtidig skaber et unikt udtryk.

Æskerne er lavet af FSC-certificeret ressourcer og er altså både funktionelle og genanvendelig. Men hæng lige i, for det er ikke det eneste gode ved dem.

Kreative samarbejder og artworks

Som du nok kan se, er ingen af æskerne ens. Og det er der en helt særlig grund til. 

“Helt fra starten har det været tanken at lave collabs med rigtige kunstnere og designere, der kan lave nogle vilde og fede artworks til emballagen," fortæller Rasmus og nævner, at for hver smag vil artworks ligeledes køre i rotation, så kunden kan se nye kreationer i løbet af året, selvom det er den samme smagsvariant, man køber. De kreative samarbejder er en del af Generation Snacks DNA, men også en god måde at hjælpe hinanden på.

“Hvert udtryk på hver æske er skabt af kreative, internationale kunstnere med det formål at fremvise deres unikke styles. Hele collab-tanken handler om at hjælpe hinanden og bruge hinandens platforme til at skabe noget larm,” fortæller Rasmus, der har dedikeret en del plads på både emballagen og på websitet til at hylde hver kunstner.

Og apropos website, som du i øvrigt kan tjekke ud lige her, så har Rasmus, i sin målrettede jagt på den perfekt krydrede chips, samtidig arbejdet på at opbygge den webshop, hvorfra chipsene skal sælges.

Hvorfor sælger du dine chips online?

“En ting er skalering: det er meget nemmere at skalere en butik på nettet, for der er ingen mellemmand, og jeg kan tjene hele profitten selv. Og så dét faktum, at det er der mine forbrugere er, så de forventer også, at mine produkter vil være tilgængelige her,” fortæller Rasmus og fortsætter:

“Jeg skulle jo have et website uanset til at vise mine produkter, så det ville næsten være åndssvagt, hvis man ikke lige kunne købe dem med.”

Rasmus er selv rimelig habil i den digitale suite. Han er en computernørd, og derfor har han helt styr på, hvad et website kan og ikke kan - men alt det tekniske skulle han have hjælp til. 

“Min udfordring har været at finde ud, hvad jeg selv skal lave, og hvad jeg kan outsource,” siger han og fortsætter:

“Jeg har haft en meget tydelig vision om designet, og derfor valgte jeg selv at designe det i Keynote. Men at bygge det selv, det kunne jeg ikke - og nu er det jo både et website og en webshop, så det skal bare se ordentligt ud,” siger Rasmus, der til enhver tid vil anbefale alle at outsource de ting, de ikke selv har kompetencerne til.

"På sigt er planen også, at chipsene skal være tilgængelige på hylderne i butikkerne, men det er altså ikke bare sådan lige at få en plads der - specielt ikke, når du er en lille startup og kæderne store", fortæller Rasmus, som ligeledes vil arbejde på at komme på hylderne i specialbutikkerne, hvor produkterne er lidt mere eksklusive.

“En anden overskyggende udfordring har helt klart også været at finde nogle producenter og leverandører, der overhovedet gider høre på, hvad jeg har at sige. Især fordi, jeg skal have produceret så lille et oplæg, og der arbejder de store leverandører med helt andre typer ordre,” uddyber han.

Et vigtigt element på webshoppen er også, at man kan købe en enkelt chipsæske, hvis det er det, man har lyst til, kontra mange andre brands, hvor man typisk kun kan købe produkterne i bulk. For Rasmus er det vigtigt, at folk selv kan vurdere, hvor mange antal, de gerne vil købe.

Læs hele Generation Snack casen her

No items found.

Hvad er det bedste og værste ved at være iværksætter?

“Det bedste er, at der er en mening med det, man laver. Der er en potentiel gulerod, man jagter - og det kan være den bliver stor, eller måske forsvinder helt igen, men bare dét faktum, at der er en,” siger Rasmus.

“Det er fedt at arbejde for noget, man selv tror på. Men det er skide svært, og hvis det var let, så var der mange flere, der havde gjort det.”

“Du skal selv lave alle de kedelige ting, du ikke gider og er dårlig til. Og så kan det vise sig, at din idé i sidste ende bare er nada, og så har du brugt din tid og penge på ingenting,” siger han og understreger, at det selvfølgelig er den risiko, man løber, når man starter noget op fra bunden og skal ud på markedet og konkurrere med alle de andre store brands.

Hvordan ser fremtiden ud for Generation Snack, og hvad er drømmen?

“Jeg håber og tror, den ser lys ud,” siger Rasmus, der har ambitioner om at lave den bedste snacking oplevelse “in the world”.

“Først og fremmest vil vi gerne etablere os i Danmark og have en plads på hylderne - og at Generation Snack bliver et brand, der er everyday knowledge for danskerne,” siger Rasmus.

“Og så ville det være en syg kompliment, hvis bakke-konceptet bliver kopieret. Så har man på en måde defineret en ny emballage-kategori i chips” smiler Rasmus, der også håber på at blive folks førstevalg i chips. 

“Jeg skal lave de bedste chips, som folk helst vil have - ikke dem, de køber, fordi der ikke lige var andet,” afslutter han.

Chipsene fås i 3 forskellige smagsvarianter: Exotic Salt, Golden Sour Cream & Onion og Juicy Barbeque og er tilgængelige nu på generationsnack.com

Skal dit projekt være vores næste case?