22-årige Rasmus Eriksen har netop sparket et helt nyt skomærke ind på det danske marked

30.6.2022
Anja

Buté er navnet på det skofirma, som Rasmus har haft travlt med det sidste års tid. Vejen hen mod lanceringen har været lang og medført udfordringer undervejs – for det er altså ikke bare sådan lige at designe den perfekte sko og samtidig opbygge den online platform, hvorfra skoene skal sælges.

For Rasmus, der lige nu er i gang med sit økonomistudium på Aarhus Universitet, har det været helt naturligt, at han en dag skulle skabe sit eget. 

“Jeg kommer fra en familie af iværksættere og har set min far og onkel køre deres forretninger. De har startet DK Company, og den vej igennem blev jeg inspireret af modeindustrien,” fortæller Rasmus, der føler sig meget privilegeret over at have de to med på sidelinjen både som investerings- og sparringspartnere. 

Interessen for sko og mode har altid været stor, og det skulle da også vise sig at blive et dyrt skoindkøb med dårlig komfort, der satte gang i tankerne hos den unge iværksætter. Her oplevede han nemlig, hvordan et par dyre dress shoes både gnavede, gav vabler og ømme fødder. 

“Da jeg fik de her sko på, var de jo bare helt forfærdelige at gå i. Det kunne jeg ikke forstå, når jeg havde betalt over 2000 kroner for dem,” fortæller Rasmus og fortsætter:

“Hvorfor har vi accepteret, at sko bare lige skal gås til, før man kan holde ud at gå i dem? Kan det virkelig passe, at man skal glæde sig mere til at få skoene af end på?” 

Rasmus var overbevist om, at det kunne gøres bedre, og idéen var derfor simpel - han ville gøre et problem til en løsning, og Buté blev til ud fra et simpelt ønske om, at sko godt kan være både komfortable og pæne på én og samme tid.

Eget design og italiensk kvalitet

Rasmus har selv designet og udviklet skomærket i tæt samarbejde med en producent i Italien, hvor man i generationer har tradition for at håndsy kvalitetssko. Det er en af de ældste fabrikker i landet, hvor de i forvejen producerer for Prada og Gucci. 

“Når man er i min alder, så kræver det noget bagland for at komme ind til de rigtige folk. Der er mange ting, der skal være styr på, og det er vigtigt, det sidder lige i skabet,” fortæller Rasmus, som igen udtrykker sin taknemmelighed over at have sit baglands kompetencer at trække på.

Han har flere gange besøgt Fabrikken, hvor der lige nu sidder 60-70 mennesker og syr skoene i hånden. 

“Det er virkelig et håndværk at producere sådan nogle sko her, og en enormt charmerende proces at følge. Der bliver puttet meget tid og passion i produktet,” fortæller Rasmus.

Den første kollektion indeholder sko til både mænd og kvinder med alt fra chunky loafers og kvalitetssneakers til klassiske dress shoes.

"Hvordan kommer man på at starte en webshop?"

“Jeg er inspireret af mange dygtige mennesker, der har hjulpet mig til at se tendenserne i dag i 2022,” fortæller Rasmus, hvis fokus lige fra starten har været på digital retail.

“Det er en helt anden verden, vi lever i i dag, og du risikerer at blive overhalet, hvis ikke du følger med den digitale udvikling. Men det er også været et område, hvor jeg ikke helt kunne trække på mit netværk, fordi det var så anderledes, da de startede deres virksomheder for 20 år siden.

"Hvilke udfordringer stødte du på i den forbindelse?"

“Når du starter en virksomhed, er du meget høj på produktet, og man vil bare have et fedt produkt ud på markedet så hurtigt som muligt. Men når man aldrig har prøvet det før, så dukker der enormt mange ting op, som man ikke lige har været opmærksom på,” fortæller Rasmus, der hurtigt måtte erkende at opbyggelsen af en online platform er mere end bare at have en hjemmeside. 

“Din hjemmeside er det første indtryk kunden får, når de klikker ind på din side. Når du er en digital forretning har du ikke kundekontakten på samme måde som i fysiske butikker, og derfor er det sindssygt vigtigt, at alt fra logo, farver, kommunikation og design spiller, så din hjemmeside skaber nærvær til kunden og rent faktisk kan konvertere de første kunder.”

Rasmus havde ikke i forvejen kendskab til dette område, men det er der heldigvis andre, der har, og derfor vil han gerne opfordre andre til at få hjælp og sparring til den del, hvis man har muligheden. 

“Som iværksætter vil man gerne kunne det hele og være ekspert på alle områder, men man lærer lynhurtigt, at det er man ikke,” siger Rasmus og fortsætter:

“Jeg er god til produkt og den finansielle del af virksomheden, og derfor har jeg fokuseret min tid på at gøre produktet så godt som muligt, og så har jeg fået andre til den del, jeg ikke selv har kompetencer indenfor.”

Se den hjemmeside vi har designet og udviklet for Buté her

"Hvis du skulle give ét råd til iværksættere, der gerne vil i gang, hvad skulle det så være?"

“Man skal være iværksætter i det felt, man brænder for og synes er sjovt. Men du skal også være villig til at ofre en del timer på det, for der er altså ikke meget fritid,” siger Rasmus og fortsætter:

“Samtidig skal du også være villig til at lægge egoet til side, erkende dine svage sider og ikke være bange for at spørge om hjælp, og derfor har jeg selv brugt noget af mit budget på at tilknytte et bureau.”

For mange start-ups er pengene små i starten, og derfor er det vigtigt, at man er opmærksom på, hvordan man bruger sine penge, og hvilke muligheder man har.

“Det finansielle skal simpelthen være på plads, når du starter en virksomhed. Det går ikke, at du brænder alle dine penge af på produkt, så du ikke har en krone tilbage til markedsføring – for hvordan vil du så nå ud til folk, når du lancerer?,” afslutter Rasmus, der igen understreger vigtigheden af at være synlig online.

No items found.

"Hvordan ser fremtiden ud for Buté, og hvad er drømmen?"

“Jeg startede ikke det her bare for at få en forretning, jeg kunne leve af. Jeg har altid haft en drøm om at skabe mit eget og se det vokse,” siger Rasmus og fortsætter:

“Buté skal op og kæmpe med alle de andre store brands på skomarkedet. Men man narrer også sig selv, hvis man tror, man bare flyver afsted og buldrer alle konkurrenterne ned med det samme – for sådan er det ikke,” siger Rasmus, der er helt bevidst om, at det kræver hårdt arbejde at nå dertil.

“Og så skal jeg også lige have færdiggjort mit studie til sommer,” afslutter Rasmus med et smil på læben.

Se alle vores website-cases her

Læs også

Manglen på krydderi på chips fik Rasmus til at ændre karrierespor

Manglen på krydderi på chips fik Rasmus til at ændre karrierespor

Generation Snack er navnet på det spritnye chipsbrand, der er dedikeret til den nyeste generation af snackere; ‘generation Z’, født i midt 90’erne og frem - og så er de den største og mest indflydelsesrige forbrugergruppe, når det kommer til snacks.
18.11.2022
Digi[talt]
5 effektive CRO-tips til ecommerce konverterings-optimering

5 effektive CRO-tips til ecommerce konverterings-optimering

Ecommerce industrien boomer, og meget af væksten skyldes det øgede fokus på konverteringsrate og brugeroplevelse på ecommerce websites. Men hvad er det nu lige konverteringsoptimering er? Det bliver du klogere på i denne artikel.
28.9.2022
Webshop
Derfor er en visuel identitet vigtig

Derfor er en visuel identitet vigtig

Når det kommer til at skabe en stærk visuel identitet, kan det ikke betale sig at springe over, hvor gærdet er lavest. Det første dine kunder bliver mødt af, er nemlig din visuelle identitet, og den er derfor afgørende for, hvordan dit brand bliver modtaget.

Skal dit projekt være vores næste case?