5 effektive CRO-tips til ecommerce konverterings-optimering

26.5.2022
Anja Schack

Ecommerce industrien boomer, og meget af væksten skyldes det øgede fokus på konverteringsrate og brugeroplevelse på ecommerce websites. Men hvad er det nu lige konverteringsoptimering er? Det bliver du klogere på i denne artikel.

Forestil dig en person, der går ind i en butik, får øje på produkterne, der står pænt opstillet på hylderne, men går direkte forbi uden at bryde et skridt. Det er ikke særlig godt for forretningen. 

Du vil nemlig gerne have, at de besøgende stopper op foran hylderne, kigger på produkterne, lægger dem i deres indkøbskurv og til sidst betaler.

Det samme gør sig gældende på dit website. Vidste du for eksempel godt, at du kun har 3 sekunder til at fange dine besøgendes opmærksomhed på dit website? Den er god nok. Formår du ikke at fastholde de besøgende, er de hurtigt videre til din konkurrent. Og det er altså øv. 

Besøgende, der besøger dit website og forlader det igen uden faktisk at engagere sig, hjælper ikke just din virksomhed, vel? I stedet vil du gerne have, at de går ind på dit website, engagerer sig i dit indhold eller køber dine produkter. Du vil have din besøgende til at konvertere. Right? 

Så bliv lige hængende lidt endnu!

Læs også: Derfor er en visuel identitet vigtig.

Hvad er konverteringer?

Hvad mener vi med at konvertere?

Generelt, når en besøgende udfører en ønsket handling og et mål på dit website, er der tale om en konvertering. 

På en webshop vil det overordnede mål typisk være at optimere salget og få dine besøgende til at foretage et køb, så de bliver betalende kunder. For dig, der driver et website, vil den ønskede handling typisk være at få flere til at udfylde en kontaktformular, skrive sig op til dit nyhedsbrev eller få en aftale i bogen. 

Hvad er konverteringsoptimering?

Konverteringsoptimering, CRO, er en proces, der har til formål at maksimere konverteringer ved at forbedre både brugeroplevelsen og designet af websitet. 

Kort fortalt handler konverteringsoptimering altså om at forbedre dit website eller webshop, så de besøgende, der lander på dit site, foretager en ønsket handling, der i sidste ende indfrier dit mål, øger trafikken og giver dig omsætning.

Se vores ydelser indenfor webudvikling.

Hvorfor skal du bekymre dig om konverteringsoptimering?

Du driver en virksomhed. Du tilbyder produkter eller tjenester. 

På den ene eller anden måde betaler du altså for den trafik, der kommer til dit website. Når du konverterer dén trafik; når du optimerer disse konverteringer, har du en bedre chance for at øge din omsætning - og ikke mindst kundetilfredsheden. 

Der er mange CRO-taktikker, du skal lære. Vi har gjort arbejdet nemmere for dig og samlet de 5 bedste tips, så du ved præcis, hvordan du kan implementere dem i din strategi og konvertere besøgende til kunder på dit website.

No items found.

5 tips til at øge konverteringsraten

1. Tag din kunde i hånden

Prøv at tjekke dit website ud. Hvad møder dine besøgende, når de kommer ind på din side? Hvilket signal sender du? Og er det nemt at forstå, hvad du tilbyder? 

Du har som sagt kun 7 sekunder til at fange de besøgendes opmærksomhed, og i løbet af de ganske få sekunder har de dannet sig et førstehåndsindtryk.

Derfor er det enormt vigtigt, at du har styr på din forside; at den er nem at overskue og let at navigere rundt i. Jo lettere, du gør det for dine besøgende at finde dine produkter, lægge dem i kurven og tjekke ud - jo større er chancen for at konvertere til kunder. 

  • Lav en simpel forside.
  • Fremhæv USP’er (Unique Selling Point).
  • Tænk logisk: Placér f.eks. indkøbskurven øverst i højre hjørne.
  • Indsæt professionelle billeder i høj opløsning.

Se det arbejde, vi har lavet for Bareen T-shirt.

2. Optimér hastigheden 

Du kender det sikkert fra dig selv. Der findes intet værre end et website, der loader langsomt. Du bliver utålmodig og ender simpelthen med at hoppe direkte ud igen. Det vil du helst undgå på dit eget website. Det skræmmer kunderne væk, og det skader samtidig dine placeringer i Google.

  • Sørg for at optimere dit websites hastighed, f.eks. ved at komprimere billederne. 
  • Indlæsningstiden på dit website skal være under 2 sekunder.
  • Hav et responsivt design, så det automatisk tilpasser sig formatet på alle enheder. 

3. Tydeliggør CTA-knapper

Call-to-action, CTA, er de knapper, der leder dine besøgende hen til kurven. Knapperne er en opfordring til at tage en bestemt handling, f.eks. Køb nu, Tilmeld dig nu, Kontakt os, Vis indkøbskurv, Gå til betaling osv. Din CTA sender brugeren hen til den ønskede side, og derfor er de så vigtige for din konvertering.

  • Vær tydelig og direkte i din CTA - den skal være let at forstå.
  • Skab blikfang med en bestemt farve eller form på CTA-knappen - bare det passer ind i dit design.
  • Sørg for, at din CTA har relevans for den side, den er placeret på.

4. Simplificér købsprocessen 

Købsprocessen på dit website bør være så nem, hurtig og overskuelig for kunden som muligt. Det gør sig især gældende for dig, der driver en webshop.

Her spiller designet en stor rolle, som bør være intuitivt og let at afkode, så kunden naturligt bliver ledt gennem processen på en overskuelig måde uden at blive forvirret. 

  • Gør det nemt for kunden at gennemskue, hvor og hvornår, der skal klikkes eller udfyldes relevante felter.
  • Kommunikér alle steps tydeligt.
  • Vis hvor i købet, de befinder sig, f.eks. ved hjælp af en tidslinje.

5. Hav de rigtige betalingsmetoder

Det er vigtigt at have de rigtige betalingsmetoder på din webshop. Lever betalingsmetoderne ikke op til dine kunders forventninger, falder de fra i købsprocessen. Det handler altså om at finde ud, hvilke betalingsmetoder dine kunder foretrækker, for ved at have de rigtige, kan du nemlig øge konverteringsraten.  

Hvilke betalingsmetoder skal du så have i din webshop?

  • Kortbetaling er den mest anvendte betalingsmetode, og derfor er det vigtigt, at du tilbyder denne.
  • MobilePay er nemt og hurtigt. Mange online køb bliver foretaget hjemme fra sofaen og ofte fra mobilen - og så er det altså noget nemmere, at man slipper for at rejse sig fra sofaen for at hente sin pung.

Når din CRO er korrekt optimeret, vil det:

  • Give flere salg (har vi din opmærksomhed nu?).
  • Spare dig penge (det, der er sparet, er tjent).
  • Lære dig om dine kunder (husk, det er dem, det handler om).
  • Booste dit websites Google-rangeringer (den er god nok - Google belønner dig).
  • Få dig foran dine konkurrenter (vær altid ét skridt foran).

Læs mere om øget konvertering på Shopify-webshops her.

Tak fordi du læste med. 

Vi håber, du kan bruge vores 5 tips til konverteringsoptimering. Hos Leadways designer og udvikler vi websites og webshops fra bunden. Vi ved, hvad der skal til for at konvertere trafik på dit website til kunder, og vi har fokus på at få design til at gå hånd i hånd med den gode brugeroplevelse og kundens rejse på dit website. 

Hvis du ønsker en snak om ovenstående eller har brug for hjælp, så er du mere end velkommen til at kontakte os.

Skal dit projekt være vores næste case?