4 tips til at sælge mere med en god produktside til webshoppen
26.5.2022
Anja Schack
I ecommerce er du kun så god som din produktside. Du kan have det bedste produkt, de mest effektive annoncer og mere trafik end nogen af dine konkurrenter. Fedt, ikke? Der er bare lige ét problem. Hvis din produktside ikke er optimeret til at generere konverteringer, kommer du ikke til at klare det.
Tænk lige over det. Ville du købe fra en webshop, hvor produktsiden var enten uoverskuelig sat op eller mangelfuld? Højst sandsynlig ikke. Produktsiden er en af de absolut vigtigste sider på din webshop, for det er her, du fremviser dit produkt og alle relevante informationer, der måtte være, for at kunden lægger produktet i sin kurv.
Forhåbentlig kan vores 4 tips i dette blogindlæg hjælpe dig til at skabe den mest effektive produktside til din webshop, så du kan booste konverteringer. Lad os komme til det!
Produktsider består mere eller mindre af tre hovedsektioner: Billedesektion, Informationssektion og Købssektion. Disse sektioner er grundstene for din produktside, og derfor er det vigtigt, at de spiller godt sammen, så du øger muligheden for at sælge dine produkter.
En succesfuld ecommerce webshop handler ikke om at finde ud af, hvordan du får dine produkter online. Det handler om at vide, hvordan man motiverer folk til at købe. Det gør du ved at være bevidst om alt - lige fra de ord, du skriver og de billeder, du bruger til det design og layout, du præsenterer og den oplevelse, du skaber for besøgende. Det er nemlig op til dig at skabe en god købsoplevelse, der giver de besøgende det, de skal bruge for at blive kunde.
1. Brug livsstilsbilleder og produktvideoer
En rigtig god idé for webshopejere er at gøre brug af gode livsstilsbilleder og produktvideoer. Vejen til dine potentielle kunders hjerter er nemlig gennem billeder og videoer, der viser produktet i en bestemt kontekst. Det taler til folks følelser og kan være med til at styrke sandsynligheden for et køb, når kunden kan se, hvordan det tager sig ud i “virkeligheden”, hvordan tøjet sidder på kroppen, eller hvordan smykket ser ud, når det anvendes.
Tekst er din bedste ven på produktsiden. Det kan også være din værste fjende. For at være effektiv og generere flere konverteringer, skal du bruge tid på at udvikle overbevisende beskrivelser til dine produkter. Du skal kommunikere godt og lokkende.
Det vigtige her er at fokusere mindre på at være alt for beskrivende, robot- og søgeordsglad - og mere på at skrive ægte indhold, der rent faktisk hjælper potentielle kunder med at forestille sig, at de bruger dine produkter.
Og ja, vi ved godt, at AI-robotterne vinder indpas lige nu, og det gør det kun endnu mere relevant at skrive tekster, der stråler af personlighed og nærvær - skriv lidt mere som et menneske (og mindre som en maskine).
Anmeldelser skaber tillid og giver potentielle kunder den følelsesmæssige information, de har brug for fra andre for at kunne træffe købsbeslutninger.
For at booste konverteringer på dine produktsider, skal du derfor fokusere mindre på at bruge dine egne udtalelser om dine produkter, og i stedet bruge udtalelser fra dine kunder.
Positive anmeldelser får nemlig køberne til at stole mere på din virksomhed.
Breadcrumps forbedrer brugeroplevelsen, fordi de fungerer som en slags navigationshjælp, der hjælper besøgende med nemt at forstå præcis, hvilken side de er på, og gør det nemt for dem at gå et skridt tilbage (fx til kategorisiden), hvis de ikke ønsker at være på siden.
Udtrykket er lånt fra fortællingen om Hans og Grete, hvor børnene lægger spor af brødkrummer for at finde deres vej tilbage.
Tak fordi du læste med
Hvis du gerne vil vide endnu mere om, hvordan du kan sælge mere med den gode produktside, kan du skrive dig op til vores white paper ovenfor. Så får du nemlig flere dybdegående tips med på vejen, som forhåbentlig kan hjælpe dig med at booste konverteringer.
Hos Leadways designer og udvikler vi websites og webshops fra bunden. Vi ved, hvad der skal til for at konvertere trafik på dit website til kunder, og vi har fokus på at få design til at gå hånd i hånd med den gode brugeroplevelse og kundens rejse på dit website.
Hvis du ønsker en snak om ovenstående eller har brug for hjælp, så er du mere end velkommen til at kontakte os.