De startede en digital forretning uden digital forståelse

30.6.2022
Mads

SellersPoint bygger bro mellem leverandører, forhandlere og deres sælgere – på én samlet platform. Aalborgenserne Anders Dalgaard og Anders Visborg vil forbedre shoppingoplevelsen i fysiske butikker ved at give sælgerne på gulvet større og bedre produktviden, så de sælger mere og yder en bedre kundeservice i butikken.

Det hele startede en forårsaften i 2019, midt i London. Anders og Anders lå klar i sofaen i deres fælles lejlighed til Champions League semifinalen, da en Gillette reklame pludselig ruller over skærmen. Reklamen satte gang i en samtale om barbermaskiner, og hvordan man kan gøre produkttræning lettere tilgængeligt for sælgerne i butikken.

“Vi lå og brainstormede ud fra en reklame, vi havde set og tænkte, at der må være en smartere måde at få den her viden om produkter, som kan skabe værdi for både leverandører, forhandlere og sælgere,” siger den ene Anders.

Tilsammen har de 16 års erfaring i detailbranchen, og fra deres tid på butiksgulvet har de selv oplevet, hvordan serviceniveauet i en fysisk butik forringes, når sælgerne i butikken ikke har den fornødne viden om de produkter, de skal sælge.

“Vi har tit selv stået i den situation, hvor vi ikke havde den fornødne viden om et produkt til at kunne levere en exceptionel kundeoplevelse, når kunderne kom ind i butikken. For man sælger jo rigtig mange forskellige brands, som hele tiden kommer med nye opdateringer og informationer, som er enormt vigtige for sælgerne i butikken at kunne videreformidle til en potentiel kunde,” fortsætter den anden.

De to aalborgensere var kollegaer i detailkoncernen Salling, inden de besluttede at flytte til London for at arbejde for én af USA’s førende tech-virksomheder inden for boligrenovering og -indretning. Som Account Managers hos Houzz fik de sat gang i det skandinaviske marked og skabte professionelle samarbejdspartnere – men idéen om at starte egen virksomhed lå stadig og rumsterede i baghovedet.

Se alle vores website-cases her

SellersPoint bliver til

Dén forårsaften blev idéen født. Og da eventyret i London lakkede mod enden, besluttede de to iværksættere at vende snuden hjem til Danmark for at starte, hvad der senere skulle blive til SellersPoint.

Selvom rejsen hertil har været lang – og ikke helt uden udfordringer – så var én ting sikker fra start: De skulle starte noget sammen på baggrund af deres erfaring i detailbranchen.

Den første tid i Danmark gik med idéudvikling, forretningsplan og indsamling af feedback fra nøglepersoner i branchen for at være helt sikre på, at det ikke kun var dem selv, der så et hul i markedet. Men den helt store udfordring var altså det digitale.

For hvad gør man, når man gerne vil bygge en digital forretning, men ikke har de digitale kompetencer, der skal til eller viden om, hvordan man griber det an? Man gør som Anders og Anders og stabler den på benene alligevel.

“Vi vidste begge, at vi havde fat i noget godt her, for her var noget vi kunne optimere. Vi havde bare ingen begreb om, hvad det krævede at gøre vores idéer til virkelighed.”

De to iværksættere har trukket på de mange år i detailbranchen kombineret med erfaring fra den store online platform, Houzz. Det har givet dem en kommerciel forståelse af, hvordan det er at drive en digital forretning og sælge et digital produkt. Men den tekniske forståelse har de købt sig til.

Anders Dalgaard og Anders Visborg. Foto: Johny Kristensen.

“Hvilke tekniske udfordringer er I stødt på i opstartsfasen?”

“Som ny virksomhed er det virkelig vigtigt, at man ser professionel ud udadtil. Det giver noget troværdighed, når en potentiel kunde søger på din virksomhed, og der rent faktisk findes en hjemmeside, der kan konvertere de første kunder,” siger Anders Visborg og fortsætter:

“Én ting er produktet, en anden ting er alt dét, der bygger sig op omkring en virksomhed. Særligt i 2022. Man skal have en visuel identitet og være synlig forskellige steder. Bare dét at sætte en hjemmeside op, er jo at skabe et brand med både logo, farver osv. For mange lyder det simpelt, men det var bare et sted, hvor vi ikke har erfaring – så her har vi trukket på vores netværk for at finde dygtige samarbejdspartnere.”

For start-ups er det vigtigt, at man kender sine egne begrænsninger. Og selvom økonomien er begrænset, så kan hjælp udefra til de ting, man ikke selv kan finde ud, vise sig at være en vigtig prioritering.

“Selvom vi godt kan se, når noget fungerer virkelig godt visuelt, så er det ikke noget, vi kunne have fundet på selv, og vi ville slet ikke kunne have udført det selv,” siger Anders Dalgaard.

“Det har også medvirket til, at vi kan fokusere vores tid på dét, vi er gode til, som netop er idégenerering, forretningsudvikling og strategi,” tilføjer Anders Visborg.

Se den hjemmeside vi har designet og udviklet for SellersPoint her

“Hvis I skulle give ét godt råd til iværksættere, der vil starte en digital forretning, hvad skulle det så være?”

“Som ny virksomhed er det virkelig vigtigt, at man ser professionel ud udadtil. Det giver noget troværdighed, når en potentiel kunde søger på din virksomhed, og der rent faktisk findes en hjemmeside, der kan konvertere de første kunder,” siger Anders Visborg og fortsætter:

“Én ting er produktet, en anden ting er alt dét, der bygger sig op omkring en virksomhed. Særligt i 2022. Man skal have en visuel identitet og være synlig forskellige steder. Bare dét at sætte en hjemmeside op, er jo at skabe et brand med både logo, farver osv. For mange lyder det simpelt, men det var bare et sted, hvor vi ikke har erfaring – så her har vi trukket på vores netværk for at finde dygtige samarbejdspartnere.”

For start-ups er det vigtigt, at man kender sine egne begrænsninger. Og selvom økonomien er begrænset, så kan hjælp udefra til de ting, man ikke selv kan finde ud, vise sig at være en vigtig prioritering.

“Selvom vi godt kan se, når noget fungerer virkelig godt visuelt, så er det ikke noget, vi kunne have fundet på selv, og vi ville slet ikke kunne have udført det selv,” siger Anders Dalgaard.

“Det har også medvirket til, at vi kan fokusere vores tid på dét, vi er gode til, som netop er idégenerering, forretningsudvikling og strategi,” tilføjer Anders Visborg.

Anders Dalgaard og Anders Visborg. Foto: Johny Kristensen.
Anders Dalgaard og Anders Visborg. Foto: Johny Kristensen.
No items found.

“Hvilke fremtidsplaner har I?”

“Det første år brugte vi på at sætte os ind i vores kunder i isenkrambranchen og blive klogere på deres behov. Vi har skåret helt ind til benet, og er nu sikre på, at vi rammer de behov, der reelt er. Derfor er vi nu klar til at udvikle vores platform, og i takt med det, udvide vores produkt til andre brancher. Derudover har vi også planer om at ekspandere til det første udenlandske marked senere på året,” siger Anders Visborg.

Ambitionerne og planerne for SellersPoint er store, og med en større forståelse for den digitale verden og erfaring med at drive en digital forretning i Danmark, glæder de to nordjyder sig til de mange muligheder fremtiden byder på.

“Med SellersPoint kan vi flytte samfundet og retfærdiggøre, at den fysiske detail skal blive ved med at have en plads i branchen, netop fordi vi gør det muligt for kæderne at levere en god service med færre midler,” afslutter Anders Dalgaard.

Læs mere om SellersPoint her.

Skal dit projekt være vores næste case?

Skriv til os