Blogindlæg

Det gode blogindlæg

Et godt blogindlæg skal inspirere, skabe nysgerrighed, fastholde og skabe værdi for læseren. Mange virksomheder undervurderer værdien af godt indhold. Det forholder dig imidlertid således, at godt indhold kan sikre øget omsætning, flere trofaste læsere og etablering af tillid mellem afsender og modtager.

Hvorfor bør man skrive blogindlæg?

Den altoverskyggende bevæggrund for at producere blogindlæg er at øge din virksomheds synlighed. Denne synlighed giver din virksomhed mulighed for at konvertere den øgede trafik til mere salg, flere tilmeldinger, eller hvad din virksomhed end måtte ønske med indsatsen.

Grunden til at blogindlæg kan være et yderst effektivt redskab til mere synlighed, er at det enkelte blogindlæg udgør én indekseret side mere, når en potentiel kunde søger produkter eller ydelser, som din virksomheder udbyder. Det at skrive blogindlæg, handler dog som udgangspunkt ikke om at skabe salg. Salget er blot et kærkomment resultat af indsatsen. Det at blogge handler først og fremmest om at skabe tillid, loyalitet og autoritet omkring dit brand. Disse aspekter opnås ved at publicere relevant indhold, der skaber værdi for dine nuværende og potentielle kunder.

Det forholder sig nemlig således, at kunderne ofte har spørgsmål de ønsker svar på eller har et problem de gerne vil have løst. Hvis din virksomhed og dine blogindlæg kan give dem svaret eller løsningen, er der stor chance for, at disse kunder vil vælge din service eller dit produkt fremfor konkurrentens.

Blogindlæggets opbygning

Der er nogle mere eller mindre specifikke formkrav til opbygningen af et godt blogindlæg. Det er vigtigt at holde sig for øje, at brugernes adfærd online er flygtig, hvorfor man bør efterstræbe at fange læsernes opmærksomhed med det samme.

Tag læseren i hånden

Der er af naturlige årsager forskel på at læse en bog og et blogindlæg. De der vælger at læse en bog, har truffet et aktivt valg om at afsætte tid til fordybelse, hvorimod læsere på internettet ofte er utålmodige og skal have serveret den information de efterspørger på et sølvfad.

Af denne grund er det vigtigt, at dine blogindlæg skrives i et letlæseligt sprog, at de er korte og præcise, og at de er opdelt i overskuelige afsnit. Et godt blogindlæg fortæller læseren, hvad der er i vente og belyser løbende hvilken værdi læseren kan få ud af at læse blogindlægget til ende. Læseren skal altså tages i hånden fra start til slut.

Hertil skal læseren gøres opmærksom på andre relevante blogindlæg, som der linkes til internt. Dette fordrer, at læseren bliver på siden, opsøger ny viden og ender med at træffe en potentiel købsbeslutning.

Sproglige virkemidler

Det er som med alt andet tekstarbejde vigtigt at kende sin målgruppe, når man skriver blogindlæg. Indsigt i målgruppen gør dig i stand til at vurdere, hvordan du på bedst mulig vis fanger målgruppens opmærksomhed. Det at bruge slang, jokes og andre humoristiske indspark kan virke i nogle brancher, men kan ramme ved siden af i andre. Derfor skal netop jeres virksomhed finde den ”Tone Of Voice”, der stemmer bedst overens med jeres virksomheds DNA og målgruppens forventninger. Det er altså yderst essentielt at kende sit publikum og tilpasse blogindlæggets sprog herefter.

Universelt er det dog, at blogindlæggets sprog skal være letforståeligt og letlæseligt, hvorfor indforståede fagtermer og højtragende begreber bør undgås. Dette gør sig også gældende selvom du er specialist inden for dit specifikke fagområde.

Skriv gerne dine blogindlæg i aktiv form og henvend dig direkte til dine læsere, da dette skaber engagement, identifikation og ansporer til handling.

SEO-optimering

Et godt blogindlæg kan sagtens skabe værdi af sig selv, men hvis du for alvor ønsker at få værdi ud af timerne bag tastaturet, så bør blogindlæggene SEO-optimeres. Ved at SEO-optimere dit indhold, kan du forbedre placeringerne i søgeresultaterne markant. Det øger chancerne for at netop dit blogindlæg bliver det din næste potentielle kunde klikker sig ind på. Dette kan opnås ved brug af relevante keywords og links.

Keywords

Ved at foretage en søgeordsanalyse inden du skriver dine blogindlæg, kan du både få nye ideer til fremtidige blogindlæg, men du kan også identificere hvilke relevante søgeord dit blogindlæg bør indeholde. Ved at implementere søgeordene i dit indhold øger du chancerne for at dit indhold dukker op, når kunderne søger efter svar eller løsninger.

Links

Det at implementere interne links i dine blogindlæg, der fører læseren videre til andre relevante informationer på din hjemmeside, er altid en rigtig god idé. Dette selvfølgelig forudsat, at det indhold du fører dem videre til, også kan skabe værdi for læseren. Linksene skal indgå naturligt i teksten, og lede læseren videre til information der underbygger den viden de i forvejen har efterspurgt. I denne sammenhæng kan du med fordel også linke læseren videre til en kontaktside, et specifikt produkt, en konkret ydelse eller noget helt fjerde, der kan tilfredsstille kundens behov.

Udvalgte cases

Quint

Hos Leadways står vi for udarbejdelse af artikler til Quint’s halvårlige Lifestyle magasin og produktion af content til deres hjemmeside. Læs mere om arbejdet her.

Prisbyg

Vi har hjulpet med Prisbyg.dk med at udbrede kendskabet til deres service. Via målrettet annoncering på Facebook, SEO-optimering og udarbejdelse af nyhedsbreve har vi skabt øget salg og omsætning.

Billigselskab

Vi har hjulpet Billigselskab.dk med SEO-optimering, Google Ads og annoncering på Facebook og Instagram. Dertil har vi designet og udviklet deres nye hjemmeside.

Quint

Hos Leadways står vi for udarbejdelse af artikler til Quint’s halvårlige Lifestyle magasin og produktion af content til deres hjemmeside. Læs mere om arbejdet her.

Prisbyg

Vi har hjulpet med Prisbyg.dk med at udbrede kendskabet til deres service. Via målrettet annoncering på Facebook, SEO-optimering og udarbejdelse af nyhedsbreve har vi skabt øget salg og omsætning.

Billigselskab

Vi har hjulpet Billigselskab.dk med SEO-optimering, Google Ads og annoncering på Facebook og Instagram. Dertil har vi designet og udviklet deres nye hjemmeside.

Vi tilbyder

Digitale kompetencer

Webudvikling

Vi udvikler og implementerer din nye hjemmeside, så den tilgodeser dine ønsker og behov.

Læs mere

Marketing

Vi hjælper dig med SEO-optimering, samt annoncering på Google Ads, Facebook og Instagram. ​

Læs mere

Webudvikling

Vi udvikler og implementerer din nye hjemmeside, så den tilgodeser dine ønsker og behov.

Læs mere

Marketing

Vi hjælper dig med SEO-optimering, samt annoncering på Google Ads, Facebook og Instagram. ​

Læs mere

Design

Vores designere tager afsæt i din virksomhed, hvilket produkt du sælger, og hvad du gerne vil opnå.

Læs mere

Content

Vi udarbejder content der skaber nysgerrighed, tillid og salg. Vi fortæller den gode historie.

Læs mere

Design

Vores designere tager afsæt i din virksomhed, hvilket produkt du sælger, og hvad du gerne vil opnå.

Læs mere

Content

Vi udarbejder content der skaber nysgerrighed, tillid og salg. Vi fortæller den gode historie.

Læs mere

Kontakt

Har du et projekt i gang?
Kig forbi til en kop kaffe i Bredgade

Kontakt os

Send os en besked. Vi vender tilbage hurtigst muligt!

Hej! Har du nogle spørgsmål om Leadways eller vores services, så kontakt os endelig. Vi bider ikke :-)