Pressemeddelelser

Pressemeddelelsen har længe været kommunikationsmedarbejderens mest foretrukne redskab i forsøget på at påvirke mediernes dagsorden. Hvor kommunikationsmedarbejderen tidligere måtte sende pressematerialet per brev, med fax eller sågar måtte møde personligt op for at overtale journalisten til at skrive om et bestemt emne, er det i dag mere enkelt. Den teknologiske udvikling har medført at pressematerialet kan sendes over e-mail, hvilket har gjort kommunikationsformen mindre ressourcekrævende, hvorfor journalister i dag,  i højere grad end tidligere, modtager pressemeddelelser fra forskellige samfundsmæssige interessenter.

Kvaliteten skal være høj

Det stigende antal af pressemeddelelser fordrer dog samtidig, at kvaliteten af disse er høj, hvis de skal fange journalistens opmærksomhed. Flere forskere belyser i denne sammenhæng vigtigheden af, at pressemeddelelsen efterlever de traditionelle journalistiske kriterier og principper.

Når pressemeddelelserne efterlever de journalistiske kriterier, er vejen gennem nåleøjet lettere, da informationssubsidier af denne karakter mindsker arbejdsbyrden hos journalisten i en i forvejen tids – og produktionspresset hverdag.

Den personlige kontakt er altafgørende

Pressemeddelelsen har dog mistet noget af sin værdi, da den ikke længere har samme gennemslagskraft, idet journalisterne bliver bombarderet med dem på daglig basis. Af denne grund bliver den personlige relation og kontakt, kommunikationsmedarbejder og journalist imellem, kombineret med pressemeddelelsens kommunikative fordele den mest givende kommunikationsform. Hos Leadways har vi opbygget et stort netværk af journalister inden for vidt forskellige brancher, som er lydhør, når vi pitcher på vegne af vores kunder.

Lev op til de journalistiske kriterier

Det er derfor vigtigt at man som virksomhed tilpasser sig mediernes præmisser og arbejdsvilkår, når man ønsker omtale af sit budskab. Man bør altså sætte sig ind i mediernes prioriteringer og tilbyde informationssubsidier, der lever op til nyhedskriterierne og rummer præcise budskaber, fakta, visualisering eller underholdningsværdi. Det handler altså kort forklaret om at gøre livet lettere for journalisten.

Man skal skal altså kunne identificere den gode historie og udvise forståelse for journalistikkens kriterier i forhold til deadlines, relevans, forenkling, præcision og dokumentation.

Forstå det medie du henvender dig til

Netjournalisterne balancerer ofte på en knivsæg mellem opretholdelsen af journalistisk integritet og det dikterede krav om at agere hurtigt og problemfrit i nyhedsrummet. På nettet arbejdes der groft sagt efter devisen om kvantitet fremfor kvalitet, og hurtigheden bliver, modsat printmediet, netavisens måde at opnå eksklusivitet på. En eksklusivitet der er et generelt ideal indenfor mediebranchen, men som erhverves forskelligt på henholdsvis print og net.

Hurtigheden bliver altså netjournalisternes specialisering. Den emnemæssige specialisering kan netjournalisterne, ifølge dem selv, ikke have, fordi de skal være hurtige og først på aftrækkeren. Dette betyder, at det oftest er nemmere at påvirke netavisernes dagsorden, da mange netaviser er afhængige af sidevisninger, klik og delinger.

Det er altså vigtigt at tænke modtageren ind i sin pressemeddelelse, da de respektive medier har vidt forskellige kriterier for udvælgelse af pressemateriale. Hos Leadways kender vi mediernes kriterier for udvælgelse af pressemateriale, vores journalistuddannede skribenter kender journalistbranchens principper og handlemønstre og vi kan finde den rigtige vinkel. Vi vil med glæde hjælpe dig med din næste pressemeddelelse.

Dette er en test

Udvalgte cases

Aspekt Office

Vi har hjulpet det danske designbureau Aspekt Office med at udarbejde pressemateriale og tekster til deres hjemmeside. Teksterne er både på dansk og engelsk.

BLS Hafnia

Hos Leadways står vi for den daglige markedsføring af tøjbrandet BLS Hafnia. Hertil står vi for pressearbejde og udarbejdelse af nyhedsbreve.

Billigselskab

Vi har hjulpet Billigselskab.dk med SEO-optimering, Google Ads og annoncering på Facebook og Instagram. Dertil har vi designet og udviklet deres nye hjemmeside.

Kontakt

Har du et projekt i gang?
Kig forbi til en kop kaffe på Bredgade